Apple bakal lancar gajet iWatch


Apple bakal lancar iWatch

4 Mei – Syarikat teknologi komunikasi terkenal dunia Apple Inc. dilaporkan bakal melancarkan jam pintar iaitu iWatch yang dikatakan merupakan kerjasama antara Apple dan Intel.


Menurut laporan daripada TGbus, jam pintar itu akan mempunyai sambungan Bluetooth dengan paparan layar AMOLED fleksibel yang akan datang dalam dua saiz berbeza iaitu 1.3 inci dan 1.5 inci.

iWatch juga dikatakan akan dilengkapi dengan sistem operasi iOS yang akan disinkronasi ke iPhone bagi membolehkan penggunanya untuk mengendali telefon pintar Apple tersebut dari jam pintar itu.

Pengguna boleh membaca pesanan teks, menjawab serta membuat panggilan suara, mengemaskini status di Facebook, dan pelbagai perkara lagi yang kebiasaanya terdapat pada aplikasi smartwatch.



Selain digunakan sebagai aksesori untuk iPhone dan peranti iOS lain, ia juga membolehkan sebarang notifikasi yang menurutnya melalui beberapa sensor biometrik seseorang itu.

Malah, iWatch juga dilaporkan boleh mengesan metrik yang berkaitan dengan kesihatan seperti langkah-langkah yang perlu diambil, kalori yang dibakar, tidur yang berkualiti, kadar degupan jantung, dan banyak lagi.



Apple dikatakan sedang mensasarkan untuk mencipta peranti alat pengukur kesihatan yang lebih mudah untuk orang awam, jadi ia masih dapat dilihat betapa kompleksnya sensor yang disertakan di dalam iWatch.

Walaupun Apple masih belum mengumumkan bentuk iWatch ini, ia dijangka mempunyai paparan kristal yang mempunyai durasi yang sangat kuat.

Jam pintar itu dijangka akan dilancarkan pada penghujung tahun 2014..

Post a Comment

0 Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.

Top Post Ad


Below Post Ad